بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با تولید محتوا دارد؟ برای بازاریابی محتوا به چه نکاتی باید توجه کرد؟استراتژی های بازاریابی (marketing) چیست؟ چطور بازاریابی محتوا کنیم؟
تولید محتوا به زبان ساده یعنی ارائه مطلبی در قالبی جذاب، به طوری که خواننده از مطالعه آن کسل نشود و هم چنان در انتهای مطلب قصد شما را از نوشتن آن متن به خوبی درک کرده باشد. همین تعریف ارائه شده نشان دهنده این است که یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام تولید محتوا باید به آن توجه داشت، این است که هدف از شروع نگارش یک مطلب کاملا مشخص و واضح باشد و این هدف به خوبی در طول محتوا شرح و بسط داده شود. به طوری که بخش قابل توجهی از ابهامات خواننده برطرف شود.
نکته های مهم در بازاریابی محتوا برای استارت آپ ها
شروع بازاریابی محتوا، مخصوصا اگر در یک تیم استارت آپی فعالیت دارید، می تواند به شدت سخت و حتی ترسناک باشد. بازاریابی محتوا چیزی بیشتر از تولید محتوای ساده، فیلم، عکس، اینفوگرافیک ها و موشن گرافیک و … برای افزایش فروش محصول و خدمات است. البته این موارد هرکدام به تنهایی نیازمند تخصص، مهارت و تجربه هستند و البته بسیار مشکل. ولی در بازاریابی محتوا علاوه بر تمام موارد گفته شده، شما باید محتوای تولیدی خود را در سراسر دنیای دیجیتال پخش کنید، آن محتوای خاص را در معرض تماشای مخاطبان قرار دهید و همزمان مخاطبان جدیدی نیز جذب کنید.
ابزار های لازم برای بازاریابی محتوا را به چنگ بگیرید!
برای رسیدن به این هدف لازم است که از ابزار های مدیریت محتوا، داده های وب سایت و الگوریتم های شبکه های اجتماعی و … برای بهبود تولید محتوای خود استفاده کنید. هم چنین فردی که بازاریابی محتوا انجام می دهد، باید بتواند به چنین سوالاتی پاسخ دهد.
چرا محتوای من آن طور که باید در جستجو ها ظاهر نمی شود؟ آیا محتوای من انتظارات مخاطبان خود را برآورده می کند؟ آیا می توانم به درستی تحلیل کنم که دلایل موفقیت و عدم موفقیت برخی محتوا های تولید شده چه هستند؟ و در نهایت با محتوای تولیدی من آیا اهداف کسب و کار تامین شده است؟
تنها افرادی که هر دو جنبه ی خلاقیت و تحلیل را درک می کنند، می توانند استراتژی های کاربردی برای این چنین سوالات و چالش ها پیاده سازی کنند و از قدرت خارق العاده تولید محتوا در جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنند.
در صورتی که موارد گفته شده را عملی کنید، مطمئن باشید به زودی شاهد رشد و پیشرفت بزرگی خواهید بود.
مطالعات و تحقیقات نشان داده است که بازاریابی محتوا ۶۲% هزینه ی کم تر ولی سه برابر بازدهی بیشتری نسبت به بازایابی های سنتی دارد. شرکت های بزرگ و سرمایه دار معمولا از هر دو روش بازاریابی سنتی و دیجیتال استفاده می کنند. اما استارت آپ ها و کسب و کار های نوپا با توجه به محدودیت های منابع مالی باید خلاقیت بیشتری به خرج بدهند. این جاست که بازاریابی محتوا راهگشاست.
در ادامه چند نکته ساده ولی مهم برای بازاریابی محتوای محتوا مخصوصا برای استارت آپ ها ارائه می دهیم.
هدف های مشخصی برای بازاریابی محتوای کسب و کار خود مشخص کنید
موضوعی که بین استارت آپ ها بسیار رایج است، نداشتن یک استراتژی بازاریابی محتوای واضح و بدون ابهام است. تولید محتوا بدون تعریف هدفی مشخص و مصرف منابع مالی و انسانی در زمینه هایی که نتایج قابل توجهی به بار نمی آورد، می تواند هر کسی را خسته کند.
پس شاخص های کلیدی عملکرد خود را مشخص کنید و در آن مسیر پیش بروید. به یاد داشته باشید آن چه مهم است فروش محصول یا خدمات شماست.
برای مشخص کردن هدف های بازاریابی محتوا، نکات زیر می تواند کمک کننده باشد:
هدف خود را پیدا کنید
با بازاریابی محتوا به چه چیزی می خواهید دست پیدا کنید؟ مثلا فرض کنید شما می خواهید یک رهبر فکری در حوزه خود باشید و اعتبار خود را به عنوان یک اینفلوئنسر یا تاثیرگذار بیشتر و تقویت کنید. همین الان شما یک هدف در ذهن دارید. بر آن تمرکز کنید و هرآن چه برای رسیدن به هدف می توانید انجام دهید.
اهداف خود را به گونه ای انتخاب کنید که قابل سنجش باشند
این مهم است که مطمئن باشید هدف های شما قابل سنجش و ارزیابی هستند. بنابراین شما این فرصت را خواهید داشت که بفهمید در چه مواردی خوب عمل کرده اید و چه مواردی را باید تقویت کنید. این کار همچنین یک تاثیر مهم روانشناسی هم دارد. وقتی شما نتیجه تلاش و کوشش خود را مشاهده می کنید، به طبع انگیزه ی بیشتری برای ادامه مسیر کسب خواهید کرد. پس هدف ها را طوری تنظیم کنید که به راحتی بتوانید میزان موفقیت خودتان را بسنجید.
اهداف باید قابل دست یابی باشند
همیشه اهداف بلند پروازانه داشته باشید ولی در عین حال سعی کنید منطقی باشید. این فوق العاده است که در اولین ماه کاری خود یک میلیون دلار درآمد داشته باشید ولی صادقانه آیا این موضوع در قلمرو امکانات و شدنی ها هست؟ اگر اهداف خود را قابل دست یابی تنظیم کنید می توانید بفهید که آیا واقعا استراتژی شما بدون خطا عمل می کند؟
برای خود ددلاین مشخص کنید
مشخص کردن زمان موعد، واضح ترین و مهم ترین تاثیری که می تواند داشته باشد این است که همیشه می توانید مسیری که سپری شده را بازبینی کنید و ببینید آیا درهمان نقطه ای که باید قرار دارید یا نه؟ اگر پاسخ منفی ست لازم است که دنبال دلایل آن بگردید و در صورت لزوم استراتژی خود را تغییر دهید.
یک استراتژی بازاریابی محتوا انتخاب کنید
بخش اساسی و مهمی از سرمایه گذاری شما باید به استراتژی بازاریابی محتوا اختصاص داده شود. در راستای بازاریابی محتوا، مستند سازی برنامه خود برای تولید محتوای محتوا را فراموش نکنید. این به کار شما ساختار و نظم می دهد.
یک سیسیتم مدیریت محتوا انتخاب کنید
یکی از تصمیمات مهمی که باید گرفته شود این است که شما برای استراتژی بازاریابی محتوا از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده می کنید. چه از وردپرس استفاده می کنید و چه از هر سیستم مدیریت محتوای حرفه ای دیگر، مطمئن شوید که از لحاظ قیمت و عملکرد، بهترین کارکرد را برای شما دارد.
بر ابزار های بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنید
برای اینکه محتوای موثر و گیرایی تهیه کنید که مخاطبان مدام آن را برای یکدیگر ارسال کنند، باید بدانید که افراد در حوزه فعالیت کسب و کار شما درباره چه موضوعاتی صحبت می کنند، چه مشکلاتی دارند که باید حل شود و چه لازم دارند؟
خوشبختانه ابزارهایی برای دست پیدا کردن به این اطلاعات وجود دارد. یک ابزار بازاریابی محتوای خوب، شما را در این زنجیره ی نیازمندی های افراد نگه می دارد و در عین حال خیال شمارا از این بابت که محتوای مرتبط شما مورد استفاده و بازدید قرار می گیرد، راحت می کند.
ببینید در لحظه کدام کلمات کلیدی داغ و به روزی مرتبط با موضوع محتوای شما مورد بحث و جستجو است؟ از همان کلمات در محتوای خود استفاده کنید و رتبه سرچ خود را بهتر کنید. به عنوان مثال، سئو یکی از کلید های موفقیت است. قرار گرفتن محتوا در صفحه اول گوگل شیرین ترین موفقیت یک بازاریاب محتوا است.
ایجاد ارتباط
استارت آپ ها معمولا با بودجه های بسیار محدود فعالیت می کنند. به این معنی که خیلی بودجه ی کافی برای روابط عمومی مثل تبلیغات های بیلبوردی در سطح شهر و …، ندارند. پس باید خلاق بود.
ارتباط گرفتن با اینفلوئنسر ها یکی از راه هایی ست که به سرعت تغییری شگرفی در معرفی برند شما ایجاد می کند. هدف و چشم انداز خود را توضیح دهید و از آن ها بخواهید برایشان خدمتی انجام دهید یا محصولی از برند خود را ارسال کنید. ممکن است که آن ها نیز در مقابل لطفی برای شما انجام دهند.
به طور کلی، در ابتدا، تولید محتوای مناسب بسیار سخت و طاقت فرسا جلوه می کند. ولی مطمئن باشید در نهایت تمام این سختی ها با پیشرفت کسب و کار شما جبران خواهد شد. تمام کسب و کار ها در ابتدا با پستی و بلندی های زیادی روبرو می شوند. برای باقی ماندن در یک حوزه فعالیتی، یک کسب و کار و یا استارت آپ ، وجود استراتژی بازاریابی محتوا محکم و قوی لازم است. همان چیزی که بتواند آینده اقتصادی کسب و کار شما را تضمین کند.
مجله پارالل | تیم تولید محتوا | خانه برندینگ دیجیتال پارالل